آموزش تصویرسازی ذهنی موفقیت

آفرینش یک روز فوق العاده: هر روز با این تصویر ذهنی ساده از خواب برخیزید…

«خودتان را در قالب فردی همیشه کامیاب در زندگی تصور کرده و آن را ملکه ی ذهنتان کنید. چنین تصویری را همواره در ذهن خود نگاه دارید و نگذارید که هیچگاه از بین برود. در طی این جریان، ذهن تان نیز به دنبال راه هایی برای ارتقاء این تصویر خواهد گشت.» «نورمن وینسنت پیل»

هر چقدر که در تصور کردن اهداف و آرزوهایتان نیروی بیشتری داشته باشید، امکان دستیابی به آن ها بیشتر خواهد شد.

روش ها و تمارین بسیار پرقدرت و تاثیرگذاری برای «تصویرسازی ذهنی» وجود دارند. این روزها دانشمندان بر این باورند که یک ساعت تصویرسازی ذهنی ارزشی برابر هفت ساعت فعالیت جسمی دارد!

هیچگاه این موضوع مهم را فراموش نکنید که ذهن نیمه هوشیار شما قادر به تشخیص اختلاف بین جریان های واقعی و تجسمات شما نیست. ذهن نیمه هوشیار نمی تواند تفاوت بین یک رویداد واقعی و تظاهر کردن را تشخیص دهد؛ به گوه ای که در برابر هر دوی آن ها عکس العملی یکسان خواهد داشت.

از طریق تصویر سازی ذهنی قادرید هر رویدادی را چنان تجربه کنید که انگار قبلاً اتفاق افتاده است.

«حقیقتاً تصویر سازی ذهنی، یک نوع رویاپردازی با هدف مشخص می باشد.» « بوبنت»

تصویرسازی ذهنی در ذهن نیمه هوشیار

هر روز با این تصویر ذهنی ساده از خواب برخیزید…

در آسودگی کامل و صاف بنشینید. چشم های خود را ببندید. در حالی که نوک انگشتانتان با هم در تماس باشند، دستان خود را روی هم بگذارید. کمرتان را کاملاً صاف نگه دارید. در کمال آهستگی چند نفس عمیق بکشید. از راه بینی نفس بکشید و از راه دهان بازدم را انجام دهید. هنگام نفس کشیدن به قفسه ی سینه و شکمتان توجه کنید. پس از چند سری تنفس، صبر کنید تا آرام تر شوید. سپس اجازه دهید تا نفس کشیدنتان روند عادی اش را دنبال کند. این گونه با آرامش و پشت سر هم تنفس می کنید.

نوری سفید و درخشان را تصور کنید که از طرف چپ بدنتان به سمت بالا می آید. این نور از پنجه های پای چپتان شروع به حرکت کرده و به مرور از پای چپ به سوی نیم تنه چپ، از آن جا به سوی شانه و گردن و سپس از سمت چپ صورت بالا رفته و به سمت راست صورت می رسد. سپس به مرور از سمت راست صورت به سوی گردن، شانه، نیم تنه، پا و پنجه ی پا، پایین می آید. این گونه تمام اجزای بدنتان به وسیله این نور درخشان و سفید پاکسازی می شوند.

این کار را دو مرتبه ی دیگر با سرعت دلخواه خودتان انجام دهید.

پس از آن در همان حال که قبلاً نشسته بودید، چند لحظه ای را در در تمرکز به سر ببرید. شاید هم دوست داشته باشید که شاخه ای گل، یک منبع از نور سفید و درخشان یا دریاچه ای ساکن را تجسم کرده و در مرکز توجه اتان قرار دهید. یا می توانید به تکرار یک کلمه یا عبارت مثل: «آسایش»، «شادمانی» یا «من لبریز از مهر و محبت هستم» بپردازید، تا از رسوخ افکار مخرب و تنش زا به ذهن تان جلوگیری کنید. هنگامی که دچار حواس پرتی می شوید کافی است که دوباره به موضوع اصلی تمرکز کنید و این را بدانید که هر چه بیشتر تمرین کنید، عوامل مخرب کمتر توجه شما را به خود جلب خواهند کرد.

چگونه یک روز عالی داشته باشیم؟

در گام بعدی به ارزیابی قدرت پذیرش و دیدن می پردازیم

دستانتان را از هم باز کنید و هر کدام را به شکلی روی یک پا قرار دهید که کف دست ها یتان به سمت بالا باشد. آرامش را در ذهن تان برپا کنید و به این موضوع فکر کنید که در هنگام مواجهه با کدام یک از افکار، خاطرات، تصمیمات، تصاویر و احساسات دچار استرس می شوید.

در ادامه هر دو دست خود را آرام ببندید و خودتان را در میان پرتوهای این نور سفید و درخشان مجسم کنید. در همین حالت، امروزتان را آن گونه که دلتان می خواهد باشد تصور کنید. حتی اگر اتفاقات ناخوشایند به ذهن تان رسید، به کار خود ادامه دهید و به آفرینش روزتان مشغول باشید.

دوست دارید در طول روز چگونه فردی باشید؟ خودتان را یک انسان مهربان، شاد، شجاع، قوی و صبور تصور کرده و مجسم کنید که در نهایت آرامش و اطمینان دیگران را تحت تاثیر خود قرار می دهید. تصور کنید که ارتباط روشنی با دیگران دارید و قادر به بیان آرزوها و اهداف تان می باشید. در این حال تمام درخواست های خود را مطرح کنید و مطمئن باشید که به همه آن ها دست پیدا خواهید کرد.

حالا سعی کنید که تمام جزئیات و حالات دستیابی به اهداف ویژه ی خود را ببینید و دیگران را تصور کنید که از شما به خاطر رسیدن به اهداف تان تعریف و تمجید می کنند. حال پیش خود مجسم کنید که پس از گذراندن یک روز ایده آل و مطابق با میل تان، چه احساسی دارید؟ و همان احساس را در وجود خودتان خلق کنید.

پس از کشیدن چند نفس عمیق، دو مرتبه به حرکت قفسه سینه و شکم تان تمرکز کنید. و پس از آن که احساس کردید همه چیز مرتب است، چشم هایتان را باز کنید و منتظر یک روز استثنایی باشید.

«به راستی که رویاپردازی یک تصور خلاقانه از سوی شما برای ساختن آینده است. شما باید از طریق تصویرسازی تمامی محدودیت های مربوط به امنیت و آسایش خود را از بین ببرید.»

 «دنیس ویتلی»